donderdag 2 juni 2011

Alles overbelicht

Och wat een teleurstelling. De eerste outdoor shoot met m'n nieuwe cam. Op een prachtig plekje kreeg ik, nota bene op een paar meter afstand, vader en moeder scholekster met kuiken voor m'n telelens. En daarna nog putters, jonge kwikstaartjes en grutto's. Ik fotografeerde erop los. Echter zonder tussendoor het resultaat te bekijken, want de accu was niet meer zo vol. Daardoor kwam ik er pas thuis achter dat bijna alles overbelicht was en het meeste ook niet scherp. Ook al had ik afwisselend licht gemeten op het onderwerp zelf en op een plek die medium leek. Wat er nou precies mis is gegaan weet ik niet. Maar als ik ter plekke de foto's had gecontroleerd, had ik in elk geval wat kunnen minnen. Les nummer één en twee: altijd met een volle accu weg en altijd ter plekke het resultaat controleren. En les nummer drie: stoppen met snapshots maken. Met een spiegelreflex moet je nu eenmaal bewuster foto's maken. Hoe dat dan moet bij een dier dat elk moment kan wegvliegen -rennen, -kruipen? Geen idee. Ik hoop het morgen te leren van dé natuurfotograaf van de Krimpenerwaard, met wie ik op excursie mag. Maar voor nu hieronder toch maar de minst mislukte (en gephotoshopte) plaatjes van het kuiken en nog wat ander, wel gelukt, moois.

Zeldzaam veenpluis in de wind

Pa scholekster hield de fotograaf goed in de gaten

Moeder scholekster met kuiken

Pa grutto probeerde ons weg te jagen door luid 'grutto, grutto, grutto' roepend over ons heen te scheren

Ma grutto was er niet gerust op

Puttertje op de uitkijk (met hele mooie kleuren en een een goed gelukte scherptediepte om zich heen)

Sommige dieren hebben er geen enkele moeite mee om zich te laten fotograferen

Een enkeling probeert zelfs zwoel in de lens te kijken

Of gekke bekken te trekken













Ach, eigenlijk is het best een mooie serie geworden, mijn eerste outdoor shoot met spiegelreflex!

2 opmerkingen:

  1. Hoe herkenbaar de mooiste foto's heb je enkel voor je gezien maar nimmer kunnen maken zoals je wilde. Maar ik heb je vandaag bezig gezien en was mede onder de indruk van je inzet. Was erg gezellig en leuk dat jullie er bij waren vandaag. Wat betreft dit fotowerk wat je hier laat zien niets dan lof vind ik. Echt een mazzeltje dat je net die scholekster voor je lens kreeg met jong. Wat een lange poten heeft die al...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hé het zijn grappige wezentjes zo helemaal uit verhouding. Dank voor je bemoedigdende complimenten. Ik zal dat spiegelreflexmonster eens temmen! Vandaag was super. Heb enorm genoten en gelachen. Wij allebei trouwens. Tussen de foto's zitten best leuke plaatjes, morgen lekker photoshoppen en bloggen. Vooral die van de mol is uniek. Wat een mazzel dat we dat diertje konden fotograferen!

    BeantwoordenVerwijderen