donderdag 24 november 2011

Zielzwerm

Heb je wel eens naar zo'n enorme zwerm spreeuwen staan kijken in de schemering? Als één wezen bewegend, alsof ze door een hogere macht aangestuurd worden? Vanavond inspireerde dit schouwspel me tot een gedicht. Weet je niet wat ik bedoel? Kijk dan op youtube

Zielzwerm

Terwijl de zon de aarde kust
danst een zwarte vlaag van levenslust
als een schaduw door de lucht.
Duizend vogels in één vlucht

Tweeduizend vleugels, één beweging
waarin mijn blik betoverd mee ging
naar het land van gouden mist
waarin ik dwaalde tot ik wist

Dit is de ziel van moeder Nacht
die samensmelt met vader Dag
op het scherp van de schemer.
In het gekwetter klinkt hun lach

In gouden gloed ademt het zwart
gelijk het ritme van hun hart,
dijt uit, zwelt aan, stort neer, herrijst.
Zielzwerm, het levende bewijs

1 opmerking:

  1. marike mogen wij jullie hele fijne kerstdagen toewensen en een gezond 2012. cobie en bas.

    BeantwoordenVerwijderen