dinsdag 15 februari 2011

Nieuwe lente



Buiten wordt het lekker vroeg lente. Februari is amper halverwege, maar veel knoppen staan al op barsten en hier en daar bloeit een boom volop.

Ook aan mijn eigen levensboom lijkt het na een lange, strenge winter eindelijk voorjaar te worden. Nu ik heb laten sterven wat moest sterven, een ongezond huis, een berg ongezonde gewoontes en uiteindelijk ook mijn baan, ontstaat er ruimte voor nieuw leven, voor nieuwe knoppen aan mijn takken.

Eén van die knoppen, die al heel lang, heel graag wilde groeien maar daar geen kans voor kreeg, is mijn creativiteit. Het afgelopen jaar heb ik ontdekt hoe belangrijk die voor me is. Creativiteit is een basisingrediënt voor mijn vitaliteit.

Eigenlijk groeit er niet één, maar een hele tros creatieve knoppen, vol ideeën en inspiratie. Journalistiek schrijven was al mijn vak. Het afgelopen jaar zijn daar voorzichtig ook gedichten en verhalen bijgekomen. Maar vroeger was ik een echt tekenkind en de liefde voor vorm en kleur is altijd blijven kriebelen. Dus tja, ben ik nou van het woord of van het beeld?

Van woord én beeld, heb ik besloten. Want ik hou van allebei en ze vullen elkaar geweldig aan bij het vorm geven van verhalen. En verhalen ontdekken en vertellen, dat is de kern van mijn passie.

De komende tijd mag ik gaan ontdekken en leren, alle creatieve vormen die ik maar wil. En zeker zo belangrijk: ook mijn creatieve kracht heeft nog flink wat ontwikkeling nodig. Want ik belemmer mijn scheppingsproces nog heel vaak met torenhoge eisen aan het resultaat en angst om te falen.

Vandaar de Schepschuur. In mijn schuurtje mag ik naar hartenlust experimenteren en uitproberen. Hier mag ik leren, met opstaan én vallen. Komen er schepsels of ontdeksels uit waar ik enthousiast over ben, dan prik ik ze met een punaise aan de splinterige wand, waar een enkele voorbijganger het eens kan bekijken en er feedback op kan geven. Maar meer hoeft nog even niet.

In de Schepschuur mag alles worden wat het wordt, mogen de knoppen gaan groeien die gaan groeien. En misschien, als ik heel goed voor mijn levensboom blijf zorgen, komt er ooit uit één van die knoppen wel een hele mooie bloem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten