zondag 22 mei 2011

Hartenziel filmpje

Fotograferen biedt eindeloos veel mogelijkheden om een verhaal te verbeelden. Maar wat als je aan zo'n beeld ook nog eens beweging en geluid zou toevoegen? Als je het visuele zou combineren met een stem of met het ruisen van de zee? Als je er mooie woorden doorheen kon laten vloeien?

Film maken lijkt me zo comlex dat ik me er niet snel aan zal wagen. Maar als ik mijn studie over kon doen, dan koos ik misschien wel voor camerajournalistiek of audiovisuele vormgeving. Tenminste, dat gevoel bekruipt me als ik de films van Helmie Stil bekijk, een oude huisgenote die enkele jaren geleden afstudeerde aan de Kunstacademie en sindsdien werkt als freelance documentairemaakster.

Enkele maanden geleden emigreerde ze naar Londen en daarover maakte ze een korte film. Haar 'hartenziel' filmpje, zoals ze het zelf noemt op haar blog is een bijzonder filmpje, zo klein en puur dat het iets moois in jezelf raakt. En zo is het met al haar films. Of die nu gaan over een bioloog die strijd voor het behoud van het Wad, of over drie bejaarde broers in Frankrijk. Tegenover de overweldigende snelheid en hoeveelheden effecten die in moderne producties vaak voorbij razen, zet zij echtheid en rust. Ze durft het klein te houden en vol gevoel, waardoor mijn ervaring als kijker groots is.

Ik vind haar films heel inspirerend. Ze doen me realiseren dat, hoe fijn het ook is om mooie plaatjes van mooie dieren te schieten, ik vanuit mijn hart eigenlijk ook iets anders wil doen. Namelijk verhalen vertellen. Soms gebeurt dat al, zoals bij de reportage over het zwanenjong. Maar ik voel heel duidelijk dat er meer is en dat ik het wil leren, zowel in het hanteren van de camera als in het schrijven.

Dat 'meer' is werken vanuit mijn gevoel. Zonder dat mijn hoofd met al zijn overtuigingen zich er steeds mee bemoeit. Dát is wat me zo aanspreekt in Helmie's films. Dát, en niet het fotograferen en schrijven zelf, is de kern van mijn leerproces. Als ik toch eens echt helemaal vanuit mijn gevoel zou kunnen verbeelden. Verbeelden met mijn 'hartenziel'. Dat zou... hemels zijn!

1 opmerking:

  1. Is zondermeer en heel erg mooi fimpje wat door de muziek net dat extra krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen